Skip til hoved indholdet

Velkommen

Her finder du praktiske informationer og andre nyttige oplysninger, når du og dit barn er ny hos os i Børnehuset Frøen.

I Børnehuset Frøen vægter vi barnets overgang til dagtilbuddet højt.

Vi er I tæt dialog med jer forældre, når jeres barn starter, så vi får lært jeres barn grundigt at kende - og herved kan skabe et godt samspil og en tryg relation.

Praktiske informationer

Når I har sagt ja til en plads i Børnehuset Frøen, skal I kontakte os for et besøg og for at aftale jeres barns start i vores hus.

På jeres første besøg vil I få udleveret en velkomstfolder, der beskriver, hvad I skal medbringe, lidt om dagligdagen i huset og andre praktiske oplysninger.

Medarbejdere

I Vuggestueteamet er der i alt 6 medarbejdere fordelt på 2 stuer. Der er 4 pædagoger og 2 pædagogiske medhjælpere.

I Børnehaveteamet er der ligeledes 6 medarbejdere fordelt på 2 stuer med 2 pædagoger på hver stue og en pædagogisk medhjælper på hver stue.

Derudover har vi løbende pædagogstuderende, pædagogiske assistenter i praktik og indimellem virksomheds praktikanter. Vi har en køkkenmedarbejder og en rengøringsmedarbejder, samt et par tilknyttede vikarer.

Dialog - aflevering og afhentning, sygdom og ferie

Vi ønsker en god og åben dialog med jer forældre, og derfor er det også væsentligt, at vi får givet hinanden de informationer, der betyder noget for barnets dag og trivsel. Er der vigtig information fra dagen, som er væsentlig for jer at vide, får I selvfølgelig besked herom, og er den faste voksne gået hjem, sørger vedkommende for at videregive eventuel information til de medarbejdere, der er til stede om eftermiddagen, så de kan informere jer.

Vi bestræber os på at give jer nogle billeder af jeres barns hverdag, ligesom vi er interesserede i at høre om det, der fylder i jeres liv. Det gør, at vi bedre kan møde jeres barn, der hvor det er lige nu, og i fællesskab kan skabe de bedste betingelser for jeres barns trivsel og udvikling.
Dog har vi også en travl hverdag, hvor de børn, der er omkring os, har brug for vores opmærksomhed. Derfor opfordrer vi til, at I kommer til os, hvis der er noget I har brug for, at vi skal tage hånd om, eller hvis der er ting, I undrer jer over eller er usikre på.

Vi bruger AULA til beskeder om stort og småt. Vi bruger også whiteboard-tavler i vuggestuen og børnehaven, hvor I kan orientere jer.
I børnehaven hænger der en legeliste, som er en liste, hvor I kan skrive adresse og telefonnummer på, og som andre forældre kan kigge på, hvis børnene ønsker legeaftaler. Vi opfordrer jer til at skrive jer på denne liste, da det er med til at styrke børnefællesskabet, når børnene skaber relationer på kryds og tværs, og får en masse gode venner, som også har prøvet at være hjemme ved hinanden.

Det er vigtigt, at I giver besked, hvis jeres barn hentes af andre end jer forældre. Er der familiemedlemmer eller andre, der jævnligt henter jeres barn, er det muligt at notere på barnets stamkort, at barnet altid må hentes af disse personer. Hvis barnet hentes af større søskende, skal der foreligge en skriftlig erklæring fra forældrene om, at det er i orden. Institutionen har kun ansvaret for barnet så længe, det er i institutionen. Som udgangspunkt skal søskende der henter være over 12 år.

Når I afleverer og henter jeres barn, skal I altid tage kontakt til personalet og sikre jer, at de har set, at I er kommet/gået med jeres barn, også selvom I selv logger barnet ud på afkrydsningslisten på iPaden. Det er vigtigt, at I altid husker at logge barnet ind/ud på iPaden, når I kommer/går.

Hvis jeres barn ikke kommer i institutionen på grund af fridage, ferie, sygdom eller lignende, skal der gives besked til Frøen. Har jeres barn været fraværende i kortere eller længere tid, er det jeres opgave at holde jer orienterede om eventuelle aktiviteter, ture og mødetider.

Aula

I daginstitution Frøen anvender vi intranettet Aula. Langt de fleste informationer lægges ud digitalt. Det er også her, I meddeler, hvis barnet er sygt, bliver hentet af andre. Der kan også skrives en besked til medarbejderne. Er det vigtige beskeder, er det dog vigtigt at informere ved aflevering eller telefonopkald, da Aula ikke tjekkes flere gange dagligt.
Forældre skal selv gå ind på Aula - hjemmeside, og oprette en konto. Når I er oprettet, modtager I en mail, som skal printes og underskrives, og afleveres i Frøen, inden vi kan godkende jeres anmodning og give endeligt adgang. Begge forældre skal oprettes separat. Har I flere børn i Frøen, er det vigtigt, at I opretter konti på alle børn, da informationer og beskeder, personalet sender ud, ofte målrettes enkelte grupper eller børn.

Fodtøj

For at have en god hygiejne på gulvet, hvor børnene leger, er Frøen sko-fri zone. Det vil sige, at børn, forældre og medarbejdere ikke anvender ude-sko indendørs. Derfor vil vi gerne have, at I tager jeres sko af i garderoben, inden i afleverer/henter jeres barn.

Håndvask

For at have en god hygiejne samt mindske smittefare og sygdom, skal I vaske hænder med jeres barn, når I kommer og går i Frøen. Det er evidens baseret viden, at god håndhygiejne spiller en væsentlig rolle i at mindske smitsom sygdom.

Sygdom

Hvis jeres barn er sygt og ikke kan indgå i en almindelig hverdag, skal I holde jeres barn hjemme. Det er af hensyn til barnet selv og på grund af smittefare. Vi ringer til jer, hvis vi vurderer, at jeres barn er sygt og ikke kan indgå i dagligdagen, så I kan komme og hente barnet hurtigst muligt og indenfor 1 time efter opringningen.
Børn kan godt være sløje uden at have feber.

Vi følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger i forbindelse med sygdom. På deres hjemmesider kan I også selv søge retningslinjer og vejledning i forbindelse med sygdom:

https://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/218F8342350D401680A5F35EF5FCCAB5.ashx 

Vi kan også give jer et omsorgsopkald. Det er et opkald, hvor vi ikke forventer, at I kommer og henter barnet med det samme, men et opkald, hvor vi giver jer mulighed for at handle på, at jeres barn ikke har en god dag, har slået sig, måske er ved at blive syg, eller er meget trist den dag. Vi siger tydeligt til jer, om det er et sygeopkald, hvor I straks skal hente, eller et omsorgsopkald.

Medicin

Som udgangspunkt kan vi ikke påtage os at give jeres barn medicin. Det er kun i tilfælde af kroniske lidelser, såsom astma, allergi, sukkersyge, feberkramper og lignende, at vi giver medicin, og det skal altid ske i tæt samarbejde med jer, og med dokumentation fra lægen med tilsagn om medicinering, samt tydelig anvisning på, hvordan vi skal give medicinen.

Kostpolitik

I Frøen har vi frokostordning for børnehavebørnene, og der er afstemning til denne hvert 2. år for forældre til børn som er fyldt 3 år.

Vores køkkenmedarbejder sørger for sunde og alsidige måltider, der lever op til ernæringsmæssige krav fra Høje-Taastrup Kommunes kostpolitik, samt Sundhedsstyrelsens kostanbefalinger. Vi har sølvmærket i økologi, som betyder, at vi skal leve op til en økologiprocent på vores samlede indkøb på 60-90%.

I Frøen har vi udarbejdet en kostpolitik, der beskriver Frøens tilgang til blandt andet sukker, fødselsdage med mere.

Drikkedunke

I børnehaven og i vuggestuen skal alle børn have deres egen drikkedunk med navn på. I forældre skal selv sørge for at fylde den op med vand om morgenen, ligesom det er jeres ansvar at tage den med hjem og rengøre den mindst 1 gang ugentlig. At barnet har sin egen drikkedunk med, gør at barnet altid kan få noget at drikke, og ikke deler krus (og bakterier) med andre børn.

Fødselsdage

I vuggestuen fejrer vi barnet på barnets stue på den dag, det aftales med personalet. Vi forventer ikke, at I forældre deltager i fødselsdagen, men I er velkomne. Vores fødselsdage er sukkerfrie, så når I medbringer lækkerier til fødselsdagen, kan det være lækre frugtanretninger eller lignende.

Når et børnehavebarn i Frøen har fødselsdag, har vi valgt at gøre det således: Vi fejrer det samlet den sidste fredag i måneden for de børn, der har fødselsdag i den pågældende måned. Vi koordinerer i samarbejde med jer, hvad I medbringer til den fælles fødselsdagsfest.
På selve barnets fødselsdag sætter vi flag op for at markere dagen for barnet.

Vi tager hjem til fødselsdag for de børn, der er kommende skolebørn, med børnene fra barnets stue. Dag og tidspunkt aftales med stuens medarbejdere.
Forældrekontaktgruppen har besluttet, at det ved hjemmefødselsdag er tilladt at servere ét enkelt stykke kage, muffin eller lignende til hvert barn.

Tøj og garderobe

Når jeres barn er i Frøen, skal det have behageligt tøj på, som det er nemt at lege og bevæge sig i. Det er vigtigt, at det er tøj og fodtøj, som er nemt for barnet selv at få af og på. Vi har fokus på selvhjulpenhed, og vi ved, hvor stor betydning det er for barnets selvværd at kunne selv. Når man leger, lærer og har det sjovt, kan ens tøj blive snavset, og i nogle tilfælde ødelagt. Derfor er det en god idé at lade yndlingssættet blive hjemme.

Når I henter jeres barn om eftermiddagen, skal I tage ansvar for at rydde op i jeres barns garderobe, så jeres barn nemt kan finde sit tøj og sine ting.

I vuggestuen bør I dagligt tjekke børnenes sovekasse for snavset tøj med mere, ligesom I bør sikre, at børnenes sutter er rene, og at sovebamser bliver vasket jævnligt - alt sammen for at holde en god hygiejne og mindske smitte.

Hvis der er vådt overtøj og fodtøj i garderoben om eftermiddagen, skal I selv tage det med hjem og tørre det. Vores tørreskabe benyttes kun af personalet. Vi bruger det til vådt tøj fra de børn, der har været ude om formiddagen, og som skal ud igen om eftermiddagen. På denne måde sikrer vi, at børnene igen kan komme ud med tørt tøj på.

Vi opfordrer jer til at have et ekstra sæt af både overtøj og fodtøj, som barnet kan gå hjem i.

I garderoben skal der være:

  • hjemmesko
  • overtøj
  • regntøj
  • sko/støvler og gummistøvler
  • hue og vanter eller solhat afhængigt af årstiden.

Vi har en meget våd og mudret legeplads, så I skal tjekke op på dette jævnligt.

Vi går på legepladsen med alle børnehavebørn hver dag, og det kan være koldt at have glemt sine vanter eller hue på en vinterdag. Det tøj, der er i garderoben, skal kunne bruges i Frøen, og er der flere valgmuligheder, er det barnet (og i en vis udstrækning den voksne), der vurderer, hvad der er passende til vind og vejr.

Garderoben skal som minimum indeholde 2 komplette sæt skiftetøj.

Vi har en smule skiftetøj til nød, men det er ikke altid, at den tøj-del jeres barn har brug for, er tilgængelig, så sørg altid for skiftetøj.

Husk navn i jeres barns tøj! Det gør det nemmere for barnet selv - og jer - at finde det igen. (Der kan også være børn, der har samme sæt tøj, sko eller sandaler). Hvis der ligger tøj på gulvet om eftermiddagen, lægger vi det i glemmekassen.

Tøj, og især hjemmesko forsvinder, og dukker som oftest op igen. Det kan give anledning til irritation hos nogen. Der er mange børn i huset, og når de leger, tager de nogen gange deres trøje, eller hjemmesko af. Sådan nogle ting kan gemme sig mange spændende steder. Vi opfordrer børnene til at lægge ting, de ikke bruger, ud på deres garderobeplads. Vi bruger ikke tid på at gå og lede efter bortkomne hjemmesko, tøj eller bamser, da vi ønsker at bruge vores tid sammen med børnene. Børnene ved tit selv, hvor tingene er, så det er en god idé at tjekke op på deres ting, inden I går hjem, så de ligger klar på deres pladser til den næste dag. De ting, I ikke kan finde, lægger vi i glemmekassen, når de dukker på.

Legetøj

Det er tilladt at have en bamse eller et sovedyr med hjemmefra, som kan give tryghed og velvære.

Oprydning

Vi lægger stor vægt på, at børnene lærer at passe godt på vores fælles hus og legetøj. Det skal holde længe og være tilgængeligt for de næste, der kommer og vil lege og vil lære. Derfor lærer vi børnene, at de skal rydde op efter sig, når legen er slut.

Vi har brug for, at I forældre støtter op om dette, og at I hjælper jeres børn med at rydde op, inden I går hjem, når I henter dem.

Udendørs skal cykler køres til skuret og sandting i kassen ved sandkassen.

Ture

Vi tager på småture i lokalområdet. Vi tager også på større ture, på impulsive ture og planlagte ture. Hvis jeres barn skal på en planlagt tur, får I besked på ugeplan, på whiteboard-tavle eller AULA. Hvis det er en længere tur, der er annonceret, skal jeres børnehavebarn have en god turrygsæk med, hvori der ligger drikkedunk/vand. Vi anbefaler en rygsæk med gode og brede skulderstropper, som kan lukkes over brystkassen. Børnenes energi skal bruges på turens indhold - og ikke på at holde stropperne oppe på deres små skuldre. Hvis dit barn for nylig er stoppet med at bruge ble, skal der også ligge et ekstra sæt tøj i rygsækken.
Køkkenet sørger for madpakker.

Bleer og undertøj

Når jeres barn bliver tre år, skal I selv medbringe bleer, hvis barnet stadig bruger ble. I er velkomne til at medbringe en hel pakke med bleer med navn på. Den kan stå på en hylde på børnehavens toilet. Desuden har de børn, der bruger ble og/eller sover middagslur, kasser på toilettet til bleer, tøj og sovebamse.

Vi ønsker, at børn i børnehaven bruger todelt undertøj, så børnene selv kan være med til at tage deres undertøj af og på.

En god start

Det er væsentlig, at jeres barn får en god og tryg start. Derfor er det vigtigt, at I tilbringer nogle timer med jeres barn de første dage i institutionen. Tal med personalet om, hvordan netop jeres barn får en tryg start. Børn er forskellige, og imens nogle børn har brug for en lang indkøring, har andre det fint med en kortere. Vi forventer dog, at I bliver i institutionen de første dage.

I Børnehuset Frøen serverer vi:

  • Morgenmad fra klokken 06.45 til omkring klokken 07.30.
  • Cirka klokken 09.00 tilbydes vuggestuebørnene et stykke brød. De får tillige frokost og eftermiddagsfrugt.
  • I børnehaven har vi frokostordning, hvilket betyder, at der serveres frokost samt et frugtmåltid med frugt/grønt og brød.

Maden er sammensat med fokus på sundhedsstyrelsen anbefalinger, og den indeholder en varieret kost, der er overvejende økologisk.

Børnehuset Frøen
Frødalen 1
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 24 30

Pædagogisk leder:
Janne Rosenborg
E-mail: jannero@htk.dk

Klyngeleder: Lisbet Mathiesen
E-mail: LisbetMa@htk.dk

Mandag – torsdag:
Klokken 06.30 – 17.00

Fredag:
Klokken 06.30 – 16.30

Lukkedage