Skip til hoved indholdet

Tilsynsrapport for Børnehuset Frøen - januar 2025

1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune

Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.

Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.

Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.

Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, har ledelsen blot ansvar for at tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.

Hvis tilsynet finder, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. I dette tilfælde sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, følges op på aftalerne i handleplanen og at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det vil fremgå af rapporten, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.

Hvis tilsynet finder, at der er anledning til alvorlig bekymring er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.


2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet

Dagtilbudstype: Børnehuset Frøen er en kommunal daginstitution, som indgår i Klynge I sammen med dagtilbuddene Klatretræet og Lindetræet afdeling 1 og afdeling 2.

Forældresamarbejde: Klynge I har en forældrebestyrelse. Dagtilbuddet Frøen har en kontaktforældregruppe.

Deltagere ved tilsynsdialog:

  • Tilsynsførende Rikke Toldam

  • Klyngeleder Lisbet Mathiesen

  • Sprogvejleder Pernille Kolze

  • Sprogvejleder Laila Christiansen

  • Fagligt fyrtårn Dorte Rasmussen

  • Fagligt fyrtårn Louise Markussen


3. Samlet konklusion på tilsynet

Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymring.


4. Dagtilbuddets fokus for udvikling

Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.

Her kan du læse fokuspunkter for Børnehuset Frøen.


5. Bemærkninger med relevans for tilsynet

Pædagogisk leder, Janne Rosenborg, var fraværende ved tilsynsdialogen grundet sygdom, men har deltaget i forberedelse af dialogen og udarbejdet omfattende note materiale med indhold til dialogen, i samarbejde med både ledelsesteamet i klynge I og med dagtilbuddets faglige fyrtårne og sprogvejledere.


6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)

Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.

Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.

Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.


7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.

Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:

  • Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.


7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har arbejdet med at kompetenceudvikle sprogvejledere og faglige fyrtårne og styrke deres ressourcer og mandat til at drive en del af kvalitetsudviklingen i praksis.

Eksempelvis har dagtilbuddets sprogvejledere gennemført en sproglæringsmiljøvurdering og fremstilling af vurderingens fund, på en engagerende, kreativ og inddragende måde, som har skabt stor opbakning til det forestående udviklingsarbejde.

Et andet eksempel er, at de faglige fyrtårne har fået det generelle ansvar for at sætte dagsorden for- og gennemføre alle personalemøder, mens dagtilbuddets pædagogiske leder blot har et fast punkt på dagsorden. På den måde er det lykkedes at sætte en stærk udviklingsdagsorden i dagtilbuddet, styrke de faglige fyrtårnes position og etablere et stærkt følgeskab til kvalitetsudviklingen i dagtilbuddet.

Indsatsen styrker fortløbende den psykologiske tryghed og understøtter læring i det kollegiale fællesskab. Dette har muliggjort et værdiskabende arbejde med personlige mål som tager afsæt i KIDS items, hvilket er en effektiv måde at styrke kvaliteten af praksis.


8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.

Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv

Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.

  • Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.


8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har udviklet et godt værktøj til planlægning i den pædagogiske praksis.

Værktøjet sætter fokus på læreplanens mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring og stiller skarpt på, hvilke justeringer der skal gennemføres i læringsmiljøet for at give børnegruppen bedst mulige vilkår for den ønskede læring. Samtidig giver redskabet mulighed for at indtænke dokumentationsindsamling og evaluering allerede i planlægning, inspireret af den kommunale aktionslæringsmodel.

På den måde får dagtilbuddet, på eksemplarisk vis, forbundet forskellige udviklingsværktøjer på en værdiskabende og håndterbar måde i arbejdet med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.


8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur

Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:

Det anbefales dagtilbuddet at blive endnu mere konkrete og fokuserede i valg af dokumentation og i evalueringsmetode i planlægningen.

Begrundelse:

Dagtilbuddet planlægger praksis med afsæt i et fælles tema for huset. Temaet omsættes til de enkelte børnegruppers interesser og behov, med LAHOPL som ramme (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb).

Planlægningen for de enkelte børnegrupper foretages vha. planlægningsværktøjet nævnt under pkt. 8A. Dagtilbuddet har dermed typisk 4-6 lokale praksisplaner i gang, som inkluderer dokumentationsindsamling og evaluering, hvilket er en stærkt systematisk måde at udvikle en funktionel evalueringskultur.

Dagtilbuddet kan med fordel blive mere bevidste om valg af dokumentation og evalueringsmetode, for at opnå endnu større værdi af evalueringerne. Eksempelvis kan det være relevant at overveje følgende:

  • Ønsker vi dokumentation der fokuserer på tilpasningen i læringsmiljøet? (Indsamling af data der viser om man lykkes med at få gjort det man har planlagt at gøre)

  • Ønsker vi dokumentation der fokuserer på børnenes trivsel, læring eller andet? (Indsamling af data der viser om børnene opnår det der var formålet med læringsmiljøtilpasningen)

  • Hvilke spørgsmål er relevante at stille til den data vi indsamler? (Viser data at man kommer i mål med dét man fokuserede på i det pågældende læreplanstema)


8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet er i høj grad lykkedes med at definere sig som et lærende arbejdsfællesskab og der er et godt fokus på, at uddrage læring af de indsatser der sættes i gang.

Ud over tidligere beskrevne nedslag, så påtager dagtilbuddets pædagogiske leder sig løbende undervisning i redskabet ICDP, til kommunens medhjælpere og pædagoger. I dagtilbuddet Frøen er der tillige uddannet to ICDP vejledere på niveau 2, hvilket styrker dagtilbuddets ressourcer til at udvikle det relationelle arbejde i dagtilbuddets praksis.


9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.

Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.

Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på: dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.


9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet udarbejder sprogvurderinger på en kompetent måde og har løbende sparring med klyngens sprogpædagog og den lokalt tilknyttede logopæd. Derudover indgår sprogvejledere i netværk med den kommunale sprogkonsulent, hvor der løbende følges op på spørgsmål og temaer vedr. sprogvurderinger.

Sprogtrappevurderinger foretages altid af minimum 2 pers. og der gennemføres observationer af det enkelte barns kompetencer forud for vurderingen.


9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet udarbejder de sprogvurderinger der kræves, der udarbejdes sproglige fokuspunkter for alle de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser og der gennemføres vejledning til børnenes forældre.


9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Der er ikke 30 timers sprogstimuleringstilbud i dette dagtilbud.


9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata

Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:

Det anbefales dagtilbuddet at udvikle systematisk opfølgning på, om man lykkes med at inddrage børnenes sproglige fokuspunkter og dagtilbuddets sprogdata generelt, i tilrettelæggelse af læringsmiljøerne.

Begrundelse:

Dagtilbuddet yder sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser. Der følges også gerne op på udviklingen med yderligere vurderinger efter behov.

Dagtilbuddet følger ikke systematisk op på om man får gjort det som man planlægger at gøre. Dette kan give anledning til usikkerhed på, om man lykkes i tilstrækkelig grad. Det anbefales derfor at udvikle systematisk opfølgning.


9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har gennemført en omfattende indsats med at vurdere kvaliteten af dagtilbuddets sproglige læringsmiljøer og vidensdelt resultaterne.

Selvom indsatsen har krævet tid og sprogvejlederne har været savnet på stuerne, så har der været stor opbakning til opgaven og kollegerne bakker op om det forestående udviklingsarbejde, hvor der nu bla. sættes fokus på at udvide børnenes sprog og styrke legezonerne, så zonerne understøtter et endnu mere nuanceret sprogbrug i dagligdagen.

Børnehuset Frøen
Frødalen 1
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 24 30

Pædagogisk leder: Janne Rosenborg
E-mail: JanneRo@htk.dk

Klyngeleder: Lisbet Mathiesen
E-mail: LisbetMa@htk.dk

Mandag – torsdag:
Klokken 06.30 – 17.00

Fredag:
Klokken 06.30 – 16.30

Lukkedage